woensdag 24 mei 2017

De lente op je bord! Aspergesalade

De lente op je bord! Aspergesalade

In het blaadje van de Jumbo vond ik het recept van een aspergesalade. En eigenlijk ben ik echt dol op asperges (warm) met een ouderwets eisausje en een ham uit de oven, zo dol dat ik ze eigenlijk nooit anders maak! Maar dit recept wist mij te verleiden om dat toch een keer te doen. En daar heb ik absoluut geen spijt van gehad!

In het oorspronkelijke recept zaten ook bosuitjes, maar persoonlijk vind ik deze erg overheersend met de zachte smaak van asperges, dus heb ik deze uit het recept gelaten. Hieronder vind je het aangepaste recept van de aspergesalade! Geniet van deze heerlijke groente, voordat je het weet is de aspergetijd weer voorbij!!!

Ingrediënten

1 kilo        Geschilde asperges (ik heb stukken asperges genomen, dit scheelt in prijs)
1 krop       Little gem
250 gram  Snack/cherry tomaatjes
4              Eieren
100 gram  Ham (kies iets lekkers, bijvoorbeel Yorkham)
Bereiding

Doe de geschilde asperges in een pan met ruim water. Breng de asperges aan de kook en laat ze 10 minuten op een klein vuur gaar worden.

Kook de 4 eieren in ongeveer 10-12 minuten tot een hard ei. Laat de eieren met koud water schrikken. En zet ze even apart om af te laten koelen.

Was ondertussen de tomaatjes en snijd ze in tweëen. Doe de gesneden de tomaatjes in een grote schaal.

Snijd de onderkant van de little gem en snijd de gem over de lengte een paar keer door (zie foto). Snijd de gem daarna in de breedte door zodat je makkelijk te eten sla krijgt. Was de sla goed in een bak met koud water. Laat de sla goed uitlekken in een vergiet. Doe de sla bij de tomaatjes in de grote schaal. 

Wanneer de asperges gaar en iets afgekoeld zijn, snijd de asperges in stukken (niet te klein en niet te groot). Doe ze dan bij de sla en de tomaatjes. Hussel de groenten door elkaar.

Pel de eieren en snijd ze in zes stukken. Verdeel de eieren over de salade.

Snijd de ham in stukken en leg deze in het midden van de salade.

Dien de aspergesalade op met een versgebakken brood. Eventueel kun je nog versgemalen peper en zeezout aan de salade toevoegen. 
De lente op je bord is klaar. Smakelijk eten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten